Ce de obicei, revista mea favorită, “New Yorker”, aduce şi previziunile de Oscar pe care le consider extrem de plauzibil să se şi adeverească – nu mai departe de duminică noaptea, când e programată decernarea premiilor, vom şi afla cine ia Oscarurile în 2015. Avancronica Premiilor Academiei Americane de Film e semnată de Richard Brody şi se găseşte AICI. Pentru revista “VIVA!” de februarie, am făcut propriile mele pronosticuri, la categoriile pe care le consider cel mai relevante – film, regie, actori (roluri principale şi secundare), cu menţiunea că, la categoria Filmul anului, am văzut doar trailerele de la Selma şi Lunetistul american.

CEL MAI BUN FILM

Nominalizări:

American Sniper – Lunetistul american

Birdman – Omul Pasăre (sau Virtutea Nesperată a Ignoranţei)

Boyhood – 12 ani de copilărie

The Grand Budapest Hotel

The Imitation Game (Jocul codurilor)

Selma

The Theory of Everything (Teoria întregului)

Whiplash

Favoriţi: Birdman – Omul Pasăre şi Boyhood

Pariez pe: Birdman – Omul Pasăre

Să pariezi pe Oscaruri e cel mai simplu lucru de pe lume. Cu nişte condiţii: să vezi filmele; să citeşti tot ce prinzi despre ele, în publicaţiile relevante pentru industria cinematografică americană, dar şi pe site-uri şi bloguri; să nu uiţi că premiile nu sunt ale tale, care ai ierarhii subiective, ci ale Academiei Americane de Film şi, mai ales, că statuetele sunt decernate în Los Angeles; să te pui în locul celor cu drept de vot şi să ghiceşti dacă ei, de pildă, ar desemna cel mai bun film Selma, unde Martin Luther King are nişte replici închipuite, căci drepturile de autor pe adevăratele discursuri le deţine Steven Spielberg, care va face cândva un film! Acestea fiind zise, cred că lupta se va da între Birdman – Omul Pasăre şi Boyhood, iar primul, cel puțin așa mi-ar plăcea, va triumfa. Dincolo de faptul că e filmul unui regizor, Inarritu, apreciat în LA, e despre un actor. Boyhood, pentru faptul că a fost filmat vreme de 12 ani cu aceiaşi actori, punctează la capitolul “contribuţie novatoare în plan cinematografic”, fără să fie însă o peliculă cu o poveste WOW, deşi are nouă nominalizări, ca şi pretendentul The Grand Budapest Hotel. Acesta din urmă e un film mirobolant, de la acţiune, machiaj şi costume (la aceste două categorii, statuetele sunt mai mult decât cuvenite) până la imagine sau prestaţia actorilor. Wes Anderson e unul dintre cei mai importanți cineaști chiar și din perspectiva membrilor Academiei de Film, care au crescut cu filmele sale, iar creația sa nominalizată anul acesta e indubitabil filmul anului, abordarea comică a unor teme grave (Holocaustul, invaziile germane și rusești, minoritățile etnice și sexuale) fiind doar apanajul unor maeștri. La Hollywood însă, o poveste despre Mitteleuropa poate impresiona mai puțin decât 12 ani din viața unei familii americane. Oricum, o peliculă splendidă, care poate fi savurată de luna asta şi pe HBO.

CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL PRINCIPAL

Steve Carrel (Foxcatcher)

Bradley Cooper (American Sniper – Lunetistul american)

Benedict Cumberbatch (The Imitation Game – Jocul codurilor)

Michael Keaton (Birdman – Omul Pasăre)

Eddie Redmayne (The Theory of Everything – Teoria întregului)

Favoriţi: Michael Keaton şi Eddie Redmayne

Pariez pe: Michael Keaton

Aici se va da o luptă strânsă, întrucât prestaţiile actorilor au toate elementele să fie premiate. Faptul că Steve Carrel (Foxcatcher) s-a îngrăşat şi poartă o capodoperă de nas fals, ceva în genul celei a lui Kidman în Orele, îl recomandă de la sine. Aşijderea, pentru capacitatea sa de a intra în pielea lui Stephen Hawking, junele Eddie Redmayne e un candidat extrem de serios la râvnitul premiu (a fost laureat recent şi la BAFTA, chiar sub oblăduirea celui pe cae l-a interpretat). Eu pariez însă pe Michael Keaton – în Birdman – Omul Pasăre, actorul (născut cu numele de John Michael Douglas, dar şi l-a schimbat, ca să evite confuziile) se joacă practic pe sine: după ce a fost Batman, cariera sa a intrat în declin, aidoma personajului închipuit de regizorul mexican Inarritu. În film, Keaton e puternic, memorabil, genul de actor pe care să-l idolatrizeze studenţii de la teatru şi de la film.

CEA MAI BUNĂ ACTRIŢĂ ÎN ROL PRINCIPAL

Marion Cotillard (Deux jours, une nuit – Două zile, o noapte)

Felicity Jones (The Theory of Everything – Teoria întregului)

Rosamund Pike (Gone Girl)

Julianne Moore (Still Alice)

Reese Witherspoon (Wild)

Favorite: Julianne Moore şi Rosamund Spike

Pariez pe: Julianne Moore

Şi la această categorie, opţiunea e dificilă, în condiţiile în care atât Marion Cotillard, cât şi Reese Witherspoon, au apariţii naturale, departe de glam-ul unor actriţe pe care le vom vedea strălucind pe covorul roşu. Rosamund Pike e una dintre favoritele noastre din mai multe motive: are un rol care surclasează prestaţia sa de Bond Girl, într-un film adorat de americani, aşa cum a fost şi cartea. În plus, în Gone Girl e malefică, un atribut care o califică de la sine! Pariem însă pe Julianne Moore, care a avut un an minunat (ce rol face în Maps to the Stars!), şi e practic locomotiva unui film distibuit puţin şi târziu – Still Alice. Aici, Moore îşi dă din nou proba unui talent clocotitor şi a sensibilităţii sale inefabile. Scena în care ţine discursul în faţa membrilor Alzheimer’s Association e devastatoare, un moment cinematografic de o forţă impresionantă.

CEL MAI BUN ACTOR ÎN ROL SECUNDAR

Robert Duvall (Judge – Judecătorul)

Ethan Hawke (Boyhood – 12 ani de copilărie)

Edward Norton (Birdman – Omul Pasăre)

Mark Ruffalo (Foxcatcher)

JK Simmons (Whiplash)

Favoriţi: Ethan Hawke şi JK Simmons

Pariez pe: JK Simmons

Nume foarte mari în această competiţie, simpla lor enumerare fiind edificatoare. Mark Ruffalo e un actor în plină ascensiune, în timp ce consacratul Edward Norton îşi trece în cont o nouă capodoperă de prestaţie. Ethan Hawke ajunge la a patra nominalizare şi e posibil să i se spargă ghinioanele. Miza noastră e însă pe Jonathan Kimble Simmons, un actor pe care publicul de la noi îl ştie din seriale filmate în paralel (în Lege şi ordine era un psihiatru lucrând pentru poliţie, în Oz era un psihopat neonazist). În cazul său, Globul de Aur pe care tocmai l-a primit ar putea prefigura şi o statuetă.

CEA MAI BUNĂ ACTRIŢĂ ÎN ROL SECUNDAR

Patricia Arquette (Boyhood – 12 ani de copilărie)

Keira Kightley (The Imitation Game)

Emma Stone (Birdman – Omul Pasăre)

Meryl Streep (Into The Woods – În inima pădurii)

Laura Dern (Wild)

Favorite: Patricia Arquette şi Meryl Streep

Pariez pe: Patricia Arquette

Tot o cursă dură, numai în pielea membrilor Academiei Americane să nu fii! În rol de fiică neglijată, proaspăt ieşită de la reabilitate, Emma Stone e o revelaţie, în timp ce Keira Knightley împrumută graţie şi inteligenţă a rostirii oricărei apariţii. Chiar şi într-o fantezie, Meryl Streep rămâne cea mai mare actriţă în viaţă. Provenind dintr-o numeroasă familie de actori, fosta soţie a lui Nicholas Cage, Patricia Arquette, pare predestinată unui premiu: ce actriţă ar accepta cu inima uşoară să se lase filmată 12 ani, adică să i se suprindă îmbătrânirea?!

CEL MAI BUN REGIZOR:

Wes Anderson (The Grand Hotel Budapest)

Alejandro Gonzalez Inarritu (Birdman – Omul Pasăre)

Richard Linklater (Boyhood – 12 ani de copilărie)

Bennett Miller (Foxcatcher)

Morten Tyldum (The Imitation Game – Jocul codurilor)

Favoriţi: Alejandro Gonzalez Inarritu şi

Richard Linklater

Pariez pe: Richard Linklater

Rar vezi critici care să fie de acord, însă, în ceea ce-l priveşte pe regizorul mexican Alejandro Gonzalez Inarritu, există o unanimitate: Birdman – Omul Pasăre nu e doar unul dintre cele mai bune din filmografia sa, ci şi prilejul unei renaşteri profesionale. Texanul Richard Linklater e un favorit automat, întrucât nimeni, până la el, nu a filmat, vreme de 12 ani, nişte actori peste care treceau anii. Ideea de cine-verite amestecat cu ficţiune e seducătoare şi un pas înainte în arta cinematografică. Linklater ar putea fi răsplătit cu râvnitul titlu pentru că a făcut un film mare, care reprezintă o piatră de hotar a industriei celei de-a şaptea arte. Wes Anderson e un narator magnific, iar filmul său e de un comic ucigător – The Grand Hotel Budapest a intrat în istorie de la prima sa proiecţie. La Hollywood, însă, sunt multe alte criterii, destule necunoscute, de a desemna un câştigător, astfel încât nici măcar Linklater nu e desprins decisiv în câştigător după megaproiectul său Boyhood – 12 ani de copilărie.

Gala Premiilor Oscar va putea fi urmărită, în exclusivitate pentru România, de la ora două noaptea (pe 23 februarie), în transmisiune directă, pe posturile Digi 24 şi Digi Film. Pe 22 februarie, de la ora 23.00, canalul E! Entertainment Television va difuza live sosirea celebrităţilor pe covorul roşu.

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

three × 3 =