În al 14-lea an din noul mileniu, pețitul nu mai seamănă cu ceea ce reprezenta odinioară pe aceste meleaguri. Azi, îndeletnicirea pețitoarei cade în sarcina unor oamenii profesioniști, care caută și selectează partenerul potrivit pentru tine după criterii riguroase. Este ceea ce face Oana Totora, cofondator al agenției de matchmaking UmbrellaforTwo. Totodată, e personal matchmaker.  Asta înseamnă, printre altele, că e deținătoarea unei priviri de peruzea și că te simți „citit“ de la prima vedere. De la Oana am aflat o sumedenie de lucruri, începând cu vârstele românilor care apelează la agenție (de la 25 la 59 de ani) și mentalitățile potrivit cărora a fi singur ar fi blamabil până la motivele pentru care Brad Pitt și George Clooney sunt modele masculine.

La sfârșit, am aflat și că par eligibil pentru acest gen de serviciu! Cu mențiunea că, de fapt, Oana a răspuns cu o glumă la întrebarea mea! Nu eram în incinta primitoare de pe Intrarea Mihai Eminescu din centrul Bucureștiului pentru a căuta o parteneră – cel puțin mileniul acesta, rămân ineligibil! Ci doar pentru un interesant interviu pe care îl puteți parcurge mai jos.

Fotografie de Alexandru Marinescu
Fotografie de Alexandru Marinescu

În calitate de personal matchmaker, conduci agenția UmbrellaforTwo, având ca scop Head and Heart Hunting. Hai să traducem: cu ce te ocupi?

UmbrellaforTwo și-a propus să aducă, încă de la înființare, cât mai mulți oameni împreună pentru a forma o relație de cuplu sănătoasă și să-i ghideze în acest demers. Rolul nostru este de a selecta și chiar identifica și atrage proactiv alături de noi persoane potrivite pentru membrii noștri, astfel încât aceștia să-și găseasca partenerul de cuplu potrivit. Matchmaking înseamnă că, în funcție de criteriile agreate cu clientul, selectăm și prezentăm unui client profilele potrivite, pentru ca apoi să-i punem în contact, dacă amândoi își doresc. Serviciul nostru de Head and Heart Hunting presupune că suntem pregătiți să căutăm proactiv persoane în afara comunității noastre și să le atragem alături de noi. Așa că dacă, din senin, primiți un telefon sau un mesaj că vrem să vă cunoaștem și că s-ar putea putea să cunoaștem pe cineva potrivit pentru dvs, dați-i curs! Practic, suplinim munca de căutare și selecțiea partenerului potrivit, restul rămânând în sarcina clientului, respectiv etapa de cucerire, atracție, construcție a relației.

Cum agenția ta a fost primul serviciu de acest gen, să-i zicem „pețit profesionist pentru corporatiști“,  îți amintești cum ai spart gheața? A fost greu?

Primii clienți pe care i-am avut au fost expați sau oameni care au trăit destul de mult în străinătate și erau familiari cu conceptul de matchmaking. Era practic segmentul deja pregătit pentru a asimila serviciile noastre. În același timp, am început să facem cunoscută UmbrellaforTwo și celor mai puțin familiarizați și să creștem notorietatea brandului. Pe de altă parte, conceptul a fost primit cu entuziasm de un segment din populație, care până atunci nu fusese adresat în mod direct, cel al profesioniștilor din mediul business. Este un segment care înglobează persoane din mediul corporate, însă, în egală măsură, se adresează și persoanelor provenind din zona profesiilor liberale, medici, avocați, zona artistică, antreprenori, psihologi, profesori etc. Se simțea nevoia unor servicii profesionale și personalizate în acest domeniu, care în Europa funcționează cu succes de mai bine de 30 de ani. Însă fiind vorba de un aspect atât de personal, cum este viața sentimentală, decizia de a încredința unei agenții căutarea partenerului potrivit vine uneori după luni de zile de la primul contact cu ideea. Avem clienți care ne spun că au aflat despre noi în urmă cu câteva luni sau chiar mai bine de un an, dar și clienți care vin către noi imediat ce află că suntem o opțiune profesionistă. Dovadă a unei nevoi de personalizare în acest domeniu stă și faptul că, în ultimul timp s-au diversificat serviciile de dating oferite pe piața din România, pe lângă matchmaking apărând și concepte precum: speed dating, evenimente pentru single, unele abordând nișe specifice de clienți.

Care e proporția dintre femei și bărbați care apelează la Umbrella for Two și cum îți explici asta?

La nivelul comunității noastre, există o pondere de 65% femei versus 35% bărbați. Per ansamblul segmentului considerat clasa mijlocie și clasa mijlocie superioară, ca pondere sunt mai multe femei decât bărbați. Se pare că femeile au o aplecare mai mare pentru a alege o formare educațională superioară, pentru a-ți continua studiile și pentru a evolua în domeniul profesional. Ceea ce se întâmplă în baza noastră de date este oglinda realității sociale din zilele noastre, iar studiile și datele statistice făcute pe acest segment de populație confirmă aceste tendințe. De asemenea, femeile își doresc într-o proporție mai mare stabilitatea, protecția și securitatea pe care o oferă o relație de cuplu.

Cu ce prejudecăți te confrunți în acest business?

Mentalitatea românească este de a nu discuta deschis despre faptul că suntem singuri, de teama de a fi judecați prin prisma prejudecăților. În România, dacă discuți despre faptul că ești o persoană singură, ți se pune o etichetă.

A fi single, în România, nu este văzut ca o alegere personală sau un statut asumat prin propria voință. Presiunea socială și familială este destul de mare în direcția construirii unei relații de cuplu/căsătorii. Aud adesea expresia „dacă este single înseamnă că e ceva în neregulă cu el/ea”. Am putut observa că circula o mulțime de credințe limitative: “există acolo undeva și ne vom găsi”, “ce e al meu e pus deoparte”, ceea ce conduce către o lipsă de reacție sau proactivitate în identificarea unui partener de viață. „Mă descurc și singur” este, iarăși,  o expresie automată încetățenită, însă atunci când întrebi o persoană care sunt alternativele/acțiunile, identifică cu greutate soluții viabile.

De ce ar apela cineva singur la tine și nu la o rețea de socializare?

Atât UmbrellaforTwo, cât și rețelele de socializare sunt alternative, nu panaceu. În cazul în care îți dorești acces la o masă de oameni mai mare și dating, rețele de socializare pot fi o variantă. Serviciile de matchmaking ale UmbrellaforTwo sunt axate pe selectivitate, servicii personalizate și confidențialitate. Abordarea este personalizată și consultativă. Ne concentrăm pe fiecare client și încercăm să-l cunoaștem cât mai bine atât la început, cât și pe durata colaborării. Desfășurăm un proces care oferă informații complexe și relavante, astfel încât membrii noștri să ia decizia dacă doresc să întâlnească pe cineva și să se pună cât mai bine în valoare.

După o anumită vârstă, experiențele sociale își schimbă dinamica. Timpul pe care îl investești în căutarea unui partener este limitat, cercul de prieteni se restrânge. Practic, devine tot mai greu să găsești pe cineva care să aibă același statut socio-profesional cu tine și, mai mult, să și împărtășească aceleași hobby-uri, valori, credințe despre lume și viață. Umbrella for Two este locul ce reunește oameni cu preocupari comune, la nivel personal și profesional, și îi ajută să se cunoască între ei. Mai mult, oferim selectivitate prin faptul ca întreprindem, prin consultanții noștri, o selecție de  profile conformă criteriilor agreate cu fiecare client și le prezentăm persoanei respective, sub forma unei liste scurte de recomandări. În același timp, le oferim confidențialitate  – la baza de date au acces doar consultanți UmbrellaforTwo. Un alt element important pe care îl găsesc la noi este legat de faptul că primesc servicii personalizate, în acord cu dorințele și aștăptările lor.

Căsătoria unor clienți care s-au cunoscut prin intermediul tău ți-a adus și solicitări de a-i năși?

Nu am primit solicitări de a năși până acum. Personal, îmi doresc mai mult să particip la botezul copiilor cuplului. În schimb, păstrăm legătura și ne sunăm cu ocazia unor evenimente speciale. Ne bucură în mod special să vedem poze cu copiii lor sau să-i aducă să-i cunoaștem sau să-i revedem. Și, uneori, ne mai intră pe ușă persoane care au fost trimise de cei care formează un cuplu în acest moment!
În ce măsură autoportretele pe care
și le fac clienții corespund realității?

Întrebarea este cine definește realitatea: realitatea mea poate fi diferită de realitatea ta, iar fiecare crede că e corect ce a definit. Totul pornește de la autocunoaștere, proces pe care destul de multe persoane nu l-au aprofundat. Este un proces inconfortabil și care presupune un demers susținut de conștientizare, acceptare și asumare a ceea ce suntem și ce ne definește. Cea mai comună greșeală pe care cineva o poate face este să se evalueze din prisma imaginii create despre noi înșine și să așteptăm ca să corespundă celălalt acestei imagiuni. Numai având o imagine corectă despre sine și poziționându-se sănătos în raport cu ceilalți, o persoană poate aprecia și evalua valoarea pe care celălalt o aduce în relație.
La ce ți-a folosit fundalul profesional anterior în noua carieră?

Am preluat din experiența anterioară în recrutare și  head-hunting profesional, metodele, instrumentele și demersul teoretic. Am lucrat, astfel, pe un teren cunoscut, iar abordarea  îmi era la îndemână. Practic, am trecut din rolul de recrutator și head-hunter profesional în zona de recrutator și head-hunter personal, schimbând doar nevoia adresată. De-a lungul timpului, am întâlnit o masă critică de persoane, atât cât să cunosc multe tipologii, multe caractere și să învăț să gestionez reacții diferite. M-am putut astfel adapta persoanei din fața mea, să accept particularitățile pe care fiecare le aduce și să-mi adaptez abordarea fiecărui individ.

Dacă n-ai fi căsătorită, ai fi ispitită să apelezi la o astfel de agenție?

Îmi ceri să răspund la o întrebare grea, căci “ochelarii” prin care privesc acum, după ce am pornit UmbrellaforTwo, sunt diferiți față de momentul când nu eram într-o relație.  Eu nu-mi pun semene de intrebare asupra necesitatii acestui serviciu care, după mine, este ceea ce și-a propus să fie, respectiv o alternativă. Dacă aș fi în situația de a-mi căuta un partener, în funcție de persoana pe care aș dori-o lângă mine, s-ar impune o analiză a soluțiilor și altenativelor. Acest concept este, cu siguranță, pentru mine, unul de abordat.
Ai apelat la metode de recrutare atunci când ți-ai ales propriul partener de via
ță?

Eu am avut șansa să-mi întâlnesc partenerul acum ceva vreme, înainte de a apărea formele moderne ale pețitului, și nu s-a impus un proces de căutare. Punctul de pornire pentru UmbrellaforTwo a fost însă experiență și încercările prin care a trecut o prietenă foarte apropiată. Ea a fost prima persoană care mi-a semnalat necesitatea acestui concept.

Cunoscând atât de multe tipologii umane, ai dezvoltat reflexul de a-i „citi“ mai repede pe clienți ori persoanele cu care intri în contact?

Există un instinct care se formează în timp. E ceea ce îți vor spune și persoanele care lucrează în recrutarea profesională – ca “intuiești” o persoană de cum intră pe ușă. Este o greșeală, însă, să nu încerci să-ți provoci acest instinct și să vezi dacă se validează sau nu. Oamenii îți rezervă întotdeauna surprize și fiecare proiectează o anumită imagine in exterior.
Ce limite inferioare
și superioare de vârstă au clienții tăi?

Majoritatea clienților noștri se încadrează în segmentul de vârstă 30-45 ani. Cel mai tânăr client al nostru are 25 de ani și cel mai, în vârstă de 59 ani. Nu este o limită pe care am impus-o noi, ci a venit natural.

Care e principalul criteriu de compatibilitate al clientelei – hobby-uri similare, situații finaciare asemănătoare, pasiuni mistuitoare?

Compatibilitatea nu vine dintr-un singur criteriu, ci dintr-un cumul de factori: background educațional, statut socio-profesional, stil de viață, preocupări și interese, valori și principii de viață. Peste toate acestea “domnștee” chimia, care este criteriu “eliminatoriu” și anihilează orice alta compatibilitate teoretică ar putea exista. Ceea ce face diferența pentru fiecare persoană, este mixul de factori de mai sus și cum se traduc unicitatea fiecăruia și a persoanei dorite.
Dincolo de fler, ce alte aspecte te determină să refuzi recrutări?
Atunci când o persoană se încadrează în target, însă profilul căutat de aceasta este unul pe care nu-l putem accesa sau nu l-am întâlnit până în acel moment, alegem să transmitem acest lucru. Ulterior, stabilim împreună cea mai potrivită modalitate de abordare. În plus, în cazul în care profilul căutat este unul idealizat, șansele de a identifica persoane care să corespundă așteptărilor sunt mici.

Sunt și clienți ezitanți, care solicită sprijinul pentru un „discurs“ seducător ?

“Discursul” este marca înregistrată a celui care îl emite și îi aparține în totalitate. Însă ne oferim suportul în a da indicii depre preferințele celuilalt, atunci când propune un loc de întâlnire, o preferință pentru un anumit gen de activitate, “gusturile” persoanelor. Considerăm că lucrurile trebuie să curgă natural, fără o intervenție forțată din exterior. 
Cum arată un profil care nu dă gre
ș?

În principiu, nu există un profil care să nu dea greș. Poate exista un profil care să rezoneze cu o anumită persoană, însă, în egală masură, să nu fie atractiv pentru altcineva. Ceea ce îmi place mie și mi se potrivește, nu este general valabil. Așa cum există anumite tipare de frumusețe care tind să fie plăcute de o masă mai mare de persoane, căci au anumite trăsături universal considerate atractive (însă există întodeauna și exceptii), pot exista anumite profile care să primească preponderent reacții pozitive din partea celorlalți. Aici poate influența un cumul de factori, cum ar fi: aspectul fizic, statutul profesional, social și material, personalitatea, atitudinea, vârsta etc. Bănuiesc că, nu întâmplător, Brad Pitt si George Clooney sunt modele masculine cu impact. În egală măsură, trebuie să avem în vedere un aspect – primul (Brad Pitt, n.m.) s-a oprit asupra unei singure femei (care și ea este un ideal de frumusețe), iar cel de-al doilea… nu s-a oprit.
În ce măsură se cunosc clien
ți din orașe diferite? Ai în vedere extinderea si-n afara Bucureștiului?
Până în prezent am lucrat și pentru persoane locate în alte orașe decât București, respectiv Timișoara, Brașov, Iași, Constanța, Galați. Procentul unor astfel de proiecte a fost însă restrâns, impus de dificultăți legate de distanța și de mobilitatea persoanelor. Dar, până la finalul anului, vom avea o soluție extinsă și pentru persoane locate în diferite colțuri ale țării, căci primim zilnic astfel de solicitări și se impune să ne adaptăm serviciile pentru a putea adresa o arie georgrafică mai largă.

Ne-am cunoscut destul de pe fugă. Crezi că aș fi fost eligibil pentru recrutare?

La prima vedere, nu văd niciun motiv pentru care nu ai fi eligibil. Este necesară însă o discuție mai detaliată despre tine, despre ceea ce te definește și ceea ce îți dorești într-o relație și de la o posibilă parteneră. În acest punct, vom avea informații relevante pentru a-ți putea oferi o soluție.

5 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

19 − eleven =