Nu credeam că opera lui Marin Preda mai poate stârni vii contoverse în 2015 și nici că am putea asista cândva la un „sequel” al filmului lui Stere Gulea, „Moromeții – 2”. Actori, cineaști, cinefili și ziariști au început săptămâna la un spectacol-dezbatere, găzduit de Teatrul Act, având ca temă „Moromeții”, roman apărut în urmă cu 60 de ani și adaptat pentru marile ecrane, devenit între timp film de referință, 30 de ani mai târziu. M-am numărat printre spectatori și am revăzut cu plăcere „Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?”, piesă de Cătălin Ștefănescu după scrierile lui Marin Preda și regizată de Alexandru Dabija. La sfârșitul spectacolului în care Marcel Iureș intră în pielea lui Ilie Moromete, iar George Mihăiță în cea a lui Cocoșilă, am asistat la un eseu-video cu o durată de patru minute, practic, primul episod al proiectului ICAR (Istoria alternativă a cinemaului românesc), apoi, la neașteptat de tensionata dezbatere pe seama actualității „Moromeților” – interesant, regizorul Stere Gulea a și scris scenariul pentru „Moromeții – 2”, e de urmărit dacă se face, cu ce distribuție și cu ce bani etc.).

Filme românești, disponibile legal pe Internet

În treacăt fie spus, filmul ”Moromeții” poate fi vizionat AICI , iar astfel ajungem și la CINEPUB. Acest proiect, citez din materialele de presă, e „singurul portal de cinema românesc online, distribuit gratuit și cu acordul legal al producătorilor și cineaștilor independenți, cu premiere în fiecare joi seara, de ficțiune, documentar sau animație, scurt sau lung metraj. Menirea CINEPUB este de a suplini absența dramatică a rețelelor de distribuție și de a (re)aduce în prim-plan filme care sînt prea repede uitate, sau chiar deloc văzute. CINEPUB nu este o instanță critică sau o platforma hiper-selectivă, ci un loc deschis tuturor cineaștilor români, indiferent de vârstă și fără afiliere de partid sau partidă. Pe termen lung, CINEPUB și-a propus să se constituie într-o memorie vizuală digitală a cinematografului românesc și să devină o referință în lista internațională de open sources educaționale, contribuind la educarea cu și prin cinema a viitoarelor generații. Această misiune generoasă a determinat playground-ul creativ scena9 să susțină primele cinepub.ro-own-content-productions. Scena9 este brandul cultural al BRD – Groupe Société Générale, o inițiativă de exprimare artistică alternativă, gazdă a unor diverse proiecte culturale, de facturi diferite.”.

Am intrat pe portalul CINEPUB, sunt destule filme, de la „Moromeții” până la „Francesca” de Bobby Păunescu, în tot cazul, o adresă utilă www.cinepub.ro.

 Cine deține apanajul „Moromeților”

Dezbătând „Moromeții”: Lucian Georgescu, Vivi Drăgan Vasile, Stere Gulea, Luminița Gheorghiu, Marcel Iureș, George Mihăiță și Cătălin Ștefănescu. Fotografii de Adi Bulboacă.
Dezbătând „Moromeții”: Lucian Georgescu, Vivi Drăgan Vasile, Stere Gulea, Luminița Gheorghiu, Marcel Iureș, George Mihăiță și Cătălin Ștefănescu. Fotografii de Adi Bulboacă.

Probabil că dezbaterea n-ar fi fost atât de palpitantă dacă Victor Rebengiuc – alături de care au mai luat loc directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile, regizorul Stere Gulea, actorii Luminița Gheorghiu, Marcel Iureș, George Mihăiță și realizatorul TV și publicistul Cătălin Ștefănescu  – n-ar fi mărturisit că nu i-a plăcut piesa la care tocmai asistaserăm. Din acest punct, s-a dezbătut mult și bine oportunitatea unei alte ecranizări, dacă ar trebui folosită vechea echipă, dacă regizorul și protagonistul ar vedea pe altcineva să le preia „greaua moștenire” – mărturisesc că asta am întrebat chiar eu, și mi s-a răspuns fără ezitare: nici Stere Gulea n-ar vedea alt regizor demn de această cinste, nici Victor Rebengiuc vreun actor din noile generații care să fie un Ilie Moromete atât de convingător. Pentru că a fost o seară mai mult decât plăcută (dezbaterea s-a transformat într-o cordială șuetă cu amintiri de pe la filmări), voi omite propriile mele concluzii despre cele discutate și voi spune doar că m-am bucurat să revăd doi exponenți ai unei generații mai tinere, Cătălin Ștefănescu și, aflat în public, Marius Florea Vizante. Cătălin și Marius, atât adaug înainte de a vă invita să vedeți filmele românești de pe CINEPUB, ar fi fost la fel de apreciați și dacă ar fi făcut parte din generația „consacraților”, cei ce cred că dețin apanajul ecranizărilor sau punerilor în scenă memorabile.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

8 − 3 =