După ce am văzut, în avanpremiera festivalului „Filmele de la Cannes la București“, filmul „Only God Forgives“, nu-mi imaginam că următorul poate fi mai violent. Ei bine, a putut. „Heli“, producția pe care am văzut-o aseară la Cinema Studio (premiu pentru regie la Cannes 2013 și propunerea Mexicului la Oscar 2014, categoria film străin) e aproape insuportabilă. Imaginarul, întrucât suntem într-o sală de cinema, întrece imaginabilul și, personal, mi-e greu să mă decid dacă am fost mai oripilat de sucirea gâtului unui animăluț sau de incendierea genitalelor unui bărbat, agățat ca o vită și bătut ca un covor.

Dar duritatea, nudă, înfiorătoare, e doar o fațetă pe care ne-o expune laureatul regizor Amat Escalante, pe care am avut plăcerea de a-l urmări într-o conferință de presă sui generis, la sfârșitul filmului, în tălmăcirea atentă și pertinentă a lui Cristi Mungiu, amfitrion perfect. Cum tot eram în sală, l-am întrebat pe cineast dacă filmul său a avut succes în Mexic și, în general, dacă localnicilor le-a plăcut să se vadă în oglinda deosebit de crudă pe care le-a pus-o în față Escalante. Ei bine, regizorul a ținut să menționeze că filmul a intrat în cinematografele mexicane de doar câteva săptămâni, iar cei care l-au văzut nu sunt foarte mulți, dar nici foarte puțini. Escalante a mărturisit că s-a confruntat, ceea ce în sala de pe Magheru a stârnit râsete înțelegătoare, și cu acuze de trădător de neam și țară, ipostază pe care, evident, a negat-o cu tărie, argumentând că tocmai faptul că îi pasă  l-a determinat să facă un astfel de film.

Altminteri, după vizionarea acestei tragedii mexicane, am aflat destule lucruri interesante despre media din acea țară, care nu se sfiește să tipărească fotografii explicite cu descăpățânați, despre rolul religiei în regiuni, cum e cea din „Heli“, vitregite de soartă, despre consecințele faptului că se nasc copii din părinți copii. Cel mai interesant a fost, cel puțin așa mi s-a părut mie, când regizorul anului a povestit cum face fratele său casting printre oamenii de rând (actorii din film nu sunt profesioniști) și cum îi omagiază pe Sergio Leone și pe Roman Polanski. Dar cum aceste trucuri de meseriaș le puteți afla și singuri luni, la mastersclass-ul, practic, un dialog deschis, care-l va avea în centru pe Escalante, nu vă răpesc nici această bucurie. Veți putea descoperi în Amat un regizor încununat de succes, dar, mai cu seamă, un povestitor contemporan care știe să foreze după frumos în sordidul desăvârșit, dezumanizant.

O familie mexicană la masă
O familie mexicană la masă

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

1 × 4 =