Iuliana Alexa este redactor-şef al revistei „Psychologies”. Suntem prieteni de mai bine de 10 ani şi mi-a vorbit zilele trecute despre iniţiativa ei de a crea o agenţie de livrare de conţinut online pentru diverse branduri. Pentru asta, şi-a făcut o echipă de jurnalişti pe sprânceană, care îşi pun talentul în slujba diverselor branduri. Până la urmă, scrisul e şi el o meserie şi e bine să îţi scrie site-ul cineva priceput. Ne-am luat câte o cafea, în cartierul nostru atât de pitoresc, şi am început să vorbim despre presă, scris, scriitură, scriitori şi… „scriitorinci“.

18289749_10212002125986574_1026632319_o

Ce te mână în luptă? Ce vrei tu cu iniţiativa ta, cu Contentup?

În primul rând, vreau să reabilitez ideea de scris de calitate. Se spune că jurnalismul e în declin, că presa nu mai face decât să alerge după clickbait, afişări şi unici. Posibil. Dar e numai jumătate de adevăr. Oamenii caută în continuare informaţie acătării, în orice domeniu, de la politică la lifestyle, de la medicină la cultivat ciuperci şi crescut bibilici. E nevoie de informaţie de calitate în orice domeniu.

Problema e că presa tradiţională e tot mai greu de susţinut ca business. Şi atunci jurnaliştii sunt mai prost plătiţi, căci ziarele se închid, revistele la fel, televiziunile fac restructurări. Ce explodează însă? Online-ul. Şi nu de azi, de ieri. Nevoia de conţinut, de mesaj, de text scris sau de video bun e tot mai mare. Online-ul vrea content. Cât îi dai, atâta ia. În plus, oamenii sunt tot mai dependenţi de telefonul lor mobil. Se vorbeşte chiar de o adicţie comportamentală aici, de telefon. Gary Vaynerchuk, acest guru în antreprenoriat şi marketing, spunea că telefonul e azi ceea ce a fost televizorul pentru radio prin anii ʻ50, şi ceea ce a fost internetul de pe calculator pentru acum vreo două decenii pentru televizor. Adică următoarea platformă disruptivă, revoluţionară, de consum de mesaj, de „content“, cum zicem noi acum, izmeniţi cum suntem…

Aşadar, a face conţinut bun pentru online-ul mobil e o necesitate. Şi e un business în sine, unul pe creştere. E o nevoie uriaşă acolo, repet. Doar că vorbim aici de site-urile diverselor branduri, nu mai vorbim de presa tradiţională. Branduri care încep să recunoască nevoia de a avea conţinut pe platforma (sau platformele) proprii, pe siteuri sau canale de youtube, un content cu care să atragă userii şi apoi să-i convertească în cumpărători. Ce spun eu aici nu e nou, se cheamă „content marketing“, şi se face de mult pe pieţe mai mari şi mai puţin provinciale decât a noastră. Se face şi aici, dar mediocru, după părerea mea, pentru că nu scriu oamenii cu experienţă la scris. Se face şi la noi, deci, dar nu e privit precum ceva central în mixul de marketing. La case mari e ceva uzual. Ceea ce fac eu cu Contentup se cheamă „custom publishing“, adică livrez acest serviciu brandurilor, folosindu-mă de experienţa mea din presă.

Ai exemple?

Da, normal. Jyske Bank (o bancă daneză) are Jyskebank.tv – o platformă video online, făcută de o redacţie de jurnalişti, care produc emisiuni foarte bune de educaţie financiară pentru  public, pentru oameni ca mine şi ca tine, şi pentru mici companii. Redacţia respectivă are corespondenţi în lume şi editori freelance. E o redacţie în toată regula, o companie de presă cu tot ce trebuie.

Alt exemplu: Red Bull produce content atât de mult şi de bun, încât îl vinde altor companii media. The Red Bulletin e un buletin digital şi printat, care merge la peste patru milioane de abonaţi din 11 ţări. Ca să nu mai vorbim de acel tsunami media numit Red Bull Stratos: Felix Baumgartner sărind din spațiu, vizionat de sute de milioane de oameni pe YouTube.

Şi aici ajungem e un alt punct esenţial: un brand trebuie să gândească precum un publisher. Un publisher care ştie cum să scrie sau să producă video ori un podcast, astfel încât să informeze şi să amuze în acelaşi timp. Să educe şi să distreze. E foarte important să fie toate astea în mesaj, altfel nu captează atenţia. Iar noi suntem azi într-o cursă acerbă pentru atenţia umană. „Buy me, buy me, me, me me… “ Doar că „buy me“ nu mai ţine. Trebuie să construieşti comunităţi fidele de oameni mai întâi, care să te cunoască, să te iubească pe tine, brandul X sau Y, oameni pe care să-i distrezi şi informezi pe termen lung, ca să ajungă să te şi cumpere. Marshall McLuhan, vizionarul filozof al media, spunea că „oricine diferenţiază între educaţie şi distracţie nu ştie nimic despre niciuna din ele“. Eu cred asta în mod aproape religios.

Bun… dacă se face deja content marketing, tu cu ce vii?

Cu echipa de jurnalişti care ştiu exact cum să scrie sau să facă video astfel încât să capteze atenţia umană, cea atât de fulgurantă pe online. Se spune că în ultimii ani attention span-ul a scăzut la mai puţin de o secundă. Sau, cu o expresie dintr-un film, oamenii sunt ca nişte „nevăstuici pe metadonă“. Deci vin cu oameni cu experienţă în media, care îşi pun la bătaie această experienţă pentru a crea content pentru branduri, partide, bloggeri, de ce nu. Sunt oameni care de ani de zile pot face content pentru platforme de presă, ziare şi reviste online, deci ei ştiu ce merge şi ce nu, ce poate deveni viral şi ce stagnează. Ei sunt best of the best. Pentru că, repet, jurnalismul e o meserie aparte. Nu oricine ştie să scrie în limba română poate face un content bun şi popular. Experienţa contează şi se vede asta în scriitură şi în impactul ei. Una e să angajezi doi studenţi care scriu nişte clişee, şi alta e să iei oameni care au scris deja poveşti, interviuri cu personalităţi, articole devenite virale pentru online sau care au făcut video. Semnături-vedetă, talente care ştiu meserie. În plus, jurnaliştii aceştia au nişte agende pline de contacte ale unor oameni care la rândul lor pot fi triggeri de trafic. Cum ar fi să fie pe site-ul clientului X, producător de… covrigi, să zicem (îmi plac exemplele cele mai prozaice, mă ştii deja), un interviu exclusiv cu vreo vedetă amatoare de covrigi? Sau care coace covrigi la ea acasă? Acesta e genul de content interesant pe care doar un jurnalist creativ în poate produce.

  • Deci, dacă vreţi un site scris excelent, cu poveşti virale, infografice, video şi ce mai ştim face,  sunaţi la  0748944521; sau scrieţi la iulianaalexa@gmail.com. Sau o găsiţi pe Facebook, unde locuieşte orice jurnalist.
  • Pe autorul acestu blog îl găsiți și pe pagina de Facebook horiaghibutiu.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

eight − 2 =