Cine e Robi Urs, care va participa la cel mai important program dedicat cineaștilor la Festivalul de Film de la Berlin.

Robi, când și cum ți-ai dat seama că actoria e ceea ce vrei să faci în viață?
Nu știu dacă a fost un anume punct zero. Cochetam cumva cu ideea, fiind influențat de fratele meu, care activa în zona asta. Mă lua cu el pe la castinguri pentru reclame și încet – încet am vrut să înțeleg mai mult. După ce m-am înscris la cursurile de actorie de la școala InLight, acum 6 ani, am devenit din ce în ce mai atras de procesul prin care trece un actor. Cu siguranță, am știut că vreau să fac asta când am început să repet pentru spectacolul „Panică și Probabilitate”, scris și regizat de Alina Grigore. A fost, de altfel, și primul meu contact cu teatrul.

Ce i-ai spune despre tine cuiva care nu te cunoaște?
Am 31 de ani, acum 6 ani m-am apucat de actorie în cadrul școlii InLight, de atunci si până acum am fost implicat în opt spectacole de teatru, două scurtmetraje producții InLight și două lungmetraje, dintre care cel mai important este „Ilegitim”, care a fost selectat și premiat în cadrul Berlinale 2016. De aproximativ cinci ani mă ocup de partea organizatorică și administrativă a școlii de actorie InLight, printre cele mai importante proiecte fiind InLight Theatre Festival – Festival de piese imperfecte, care anul acesta ajunge la cea de-a patra ediție. Acum doi ani, am început și activitatea de trainer în cadrul școlii, unde susțin cursuri la modulul de începători. Și, desigur, cel mai recent rezultat, selecția în cadrul Berlinale Talents 2019. Deci, probabil că i-aș spune că dacă vrea actorie de calitate, să vină la InLight.

Pe cine ai sunat prima dată când ai aflat că ai fost selectat pentru Berlinale Talents?
Eram în pauza unui curs de la școală, seara târziu. M-am dus să îmi pun un pahar cu apă și mi-am scos telefonul să îmi verific mailul. Am văzut doar prima parte din mail, înainte să îl deschid “Dear Robi Urs, Congratulations…..” și recunosc că am împietrit. De fapt, nivelul de adrenalină a fost atât de mare încât am rămas oarecum blocat. I-am arătat Alinei, care a sărit în sus de fericire. M-au felicitat toți cei de la școală și mai târziu am dat și niște telefoane. Nici nu mai știu care a fost primul, cred că fratele meu.

Ce-ai învățat la Școala InLight?
Partea mișto la InLight este că oricare curs pe care l-ai face se termină cu un spectacol pe scena unui teatru, în cazul nostru teatrul Unteatru, iar sălile sunt întotdeauna pline. De asemenea, InLight are parteneriate cu majoritatea caselor de casting din Romania, deci ai șansa să fii distribuit în proiecte cinematografice sau de televiziune. Personal, la școala de actorie InLight am învățat despre mecanismele scenice și traseele psihologice prin care trece un actor. Am înțeles, de asemenea, cum să analizez procesul scenic astfel încât să folosesc toate uneltele pe care le am la îndemână în favoarea trupei cu care lucrez și a proiectului nostru – fie el spectacol de teatru sau film. Este un răspuns generic și destul de general, pentru că înveți conceptele din spate prin foarte multe jocuri și exerciții de actorie, lucru pe scene, repetiții pentru spectacol și, în ultima fază, contactul cu publicul. Cel mai mult am învățat de la Alina Grigore, plecând de la bazele actoriei și mergând până în zone mult mai complexe din punct de vedere mental, cum au fost repetițiile pentru „Ilegitim”. Ea mi-a format mare parte din viziunea pe care o am față de actorie. Și pe această cale aș vrea să îi mulțumesc pentru tot suportul pe care mi l-a oferit.

Dar anul trecut, la Berlinale?
Am fost și acum trei ani, și anul trecut. Prima oară fusese selectat „Ilegitim” în cadrul Berlinale Forum, iar a doua oară a fost selectată Alina Grigore pentru regie în cadrul Berlinale Talents. De fiecare dată, am încercat să ajung la cât mai multe summit-uri (conferințe) și workshop-uri. Mi se par inspiraționale și atât de importante pentru orice om – nu trebuie neapărat să fii din domeniu pentru a-i asculta pe acești oameni. Gus Van Sant a vorbit despre începuturile lui ca regizor și filmele care l-au făcut atât de cunoscut; Eric Schlosser, jurnalist de investigație și producător, a povestit despre provocările prin care a trecut ca să realizeze documentare precum „Fast Food Nation” sau „Command and Control”, povești care pun probleme serioase vizavi de umanitate; Ryuichi Sakamoto, cel care a compus linia melodică din „The Revenant”, a susținut un moment muzical bazat pe improvizație, folosind doar obiectele pe care le avea în sală și un pian. Pe parte de workshop, am fost la un curs numit “Open Canvas – The non actor in you”, susținut de regizoarea Josephine Decker, workshop ce și-a propus explorarea instinctelor umane în raport cu exteriorul. Cel mai mult regret că nu am ajuns la conferința actorului Willem Dafoe.

Care crezi că e rolul pentru care te-ai născut?
Nu cred că există un rol care mă așteaptă acolo undeva, important e să muncești pentru fiecare proiect în care ești implicat, unele îți vor ieși, altele nu.

Ce-ai face dacă ți-ar spune cineva că vei avea o frumoasă carieră în actorie, dar niciun rol principal?
M-as bucura foarte tare, nu cred că înălțimea carierei tale se măsoară în câte roluri principale ai avut. Există foarte mulți actori care se remarcă prin roluri care nu îi au ca protagoniști, dar care ies în evidență prin complexitatea lor, îți rămân în minte la finalul filmului sau spectacolului de teatru.

Ai lucrat cu regizorul Adrian Sitaru – ce te-a atras la munca în platou?
Colaborarea cu Adrian a decurs foarte diferit față de ce știam eu că presupune lucrul la un film, adică primești scenariul, dai o probă, înveți textul și te prezinți pe platou. Adrian este foarte preocupat de opțiunea actorului, vrea să construiască personajul în raport cu alegerile sale și este într-o permanentă căutare a adevărului în actul scenic. Experiența pe care am avut-o împreună cu colegii mei de a sta în personaje 24 din 24, timp de 14 zile, a fost, pe termen lung, cea mai intensă și cea mai constructivă.

Există actori de film români sau străini cu care te asemeni?
Mi-e greu să mă evaluez în acest sens, dar cred că având o metodă similară, mă asemăn ca stil de lucru cu cei care au facut actorie la InLight.

La ce crezi că excelezi?
Mi s-a inoculat foarte tare ideea lucrului intens din spatele personajului, cred că etapa asta reprezintă un punct forte.

  • Berlinale Talents, un program dedicat cineaștilor, e o platformă de lucru intensiv pe durata a șase zile – întâlniri, ateliere de creație, conferințe, vizite informale, care au loc în cadrul prestigiosului festival internațional de film de la Berlin. Anual sunt selectați pe baza unei înscrieri 250 de regizori, actori, scenariști, producători, monteuri, directori de imagine, distribuitori sau critici de film. Anul acesta, din peste 3.400 de doritori din 130 de țări, Robi Urs, absolvent al cursurilor de actorie organizate de școala InLight, a fost selectat la Berlinale Talents, categoria Actori, devenind astfel primul actor neprofesionist din România care participă la acest prestigios program.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

one + thirteen =