Anca Lupeș, fondatoarea evenimentului Mastering the Music Business, vorbește despre MMB Showcase Festival 2019

Pentru că în perioada 20-22 martie are loc cea de-a IV-a ediție a conferinței Mastering the Music Business, primul eveniment profesional organizat în România pe teme de industrie muzicală, am stat de vorbă cu Anca Lupeș, fondatoare Mastering the Music Business. La MMB 2019, Showcase Festival completează conferința și aduce pe scena de la Fratelli Studios cele mai hot trupe europene ale momentului, rock, indie, electro, hip-hop sau metal. Cele trei scene amplasate în cele două săli ale clubului vor oferi muzică live non-stop timp de peste 5 ore în fiecare zi de festival, alături de două concerte speciale ale trupelor The Mono Jacks (20 martie) și byron (21 martie).

Anca, începe conferința Mastering the Music Business 2019. Ce-ai învățat din edițiile anterioare?
Nu atât de multe pe cât mi-aș fi dorit. În sensul că anul trecut n-am putut fi prezentă la aproape niciun panel/workshop din cauza chestiunilor de organizare de care a trebuit să mă ocup în același timp. Regret pe care îl împărtășesc cu toți colegii mei din organizare. Asta, unu la mână. Doi la mână, am învățat cum să ocolim multe din problemele pe care le-am avut la ediția trecută. Mă rog, din greșeli învățăm la fiecare ediție. Se pare că ne iese, pentru că avem din ce în ce mai mulți oameni prezenți la conferință, iar mulți dintre ei se cam întorc de la un an la altul.

Care e cel mai mare câștig al profesioniștilor din industria muzicală după participarea la un asemenea eveniment?
Sunt mai multe, nu as ști să spun care e cel mai mare pentru ei. Faptul că au ocazia să cunoască și să stea de vorbă unu-la-unu cu profesioniști de marcă din România și din alte țări (unele cu industrii mai de tradiție decât a noastră) pe care în alt context le-ar fi foarte greu, dacă nu imposibil, să-i poata aborda. Faptul că pot interacționa cu colegi de-ai lor cu care n-au avut ocazia să se cunoască până acum și să împărtășească idei sau să inițieze proiecte comune, Faptul că pot descoperi artiști fresh, de aici sau de aiurea, cu care să colaboreze sau cel puțin să facă schimb de idei și experiență.

Ca să înțeleg mai bine, un festival de showcase e un fel de festival de modă în care artiștii invitați își prezintă mini-colecțiile?
Simpatică această comparație! Este un fel de audiție, susținută într-un context mai prietenos. Un spațiu în care artiștii își pot prezenta, foarte concentrat, produsul live în fața unui public presărat cu profesioniști „care contează”. Spre deosebire de alte festivaluri de showcase din lume, noi deschidem porțile și publicului care nu face parte din industrie, pentru că asta adaugă un plus de relaxare trupelor de pe scenă. În alte țări, uneori cânți în fața a 3 sau 4 oameni. Chiar dacă sunt persoane importante pentru cariera artistului care se desfășoară pe scenă, e totuși ușor stresant să cânți la o sală goală.

Ce țări europene vor fi reprezentate anul acesta la MMB Showcase Festival? Au fost mai multe înscrieri ca în anii precedenți?
Avem artiști din UK, Belgia, Italia, Germania, Bulgaria, Slovenia, Ungaria, Slovenia, Polonia și, evident, România. Am avut pentru ediția din anul acesta în jur de 580 de inscrieri, a fost un tur de forță să îi ascultăm pe toți și să-i triem. Acoperim o multitudine de genuri și suntem cu toții foarte mândri de line-up-ul final. Sunt convinsă ca despre mulți dintre ei vom auzi „de bine” în anii urmatori.

Mă uit la ce știu și eu din line-up-ul de anl acesta – Days of Confusion, Karpov Not Kasparov, Vizi, Zoli Toth… Ce crezi că le poate aduce acestor artiști prezența la MMB 2019?
Sperăm să le aducă o mai mare vizibilitate pe plan internațional. Posibilitatea să se cunoască personal cu oameni care i-ar putea duce în concerte/turnee în alte țări. Un context în care să se cunoască cu artiști cu care ar putea demara colaborări, așa cum a fost cea începută anul trecut între Dan Byron și trupa Ana And The Changes (din Serbia) care a participat la showcase-ul nostru.

Voiam să te întreb la sfârșit, dar hai să te provoc acum: deci avem industrie muzicală?… 🙂
Deci aveeem! 🙂 Te invit la conferință și o să te convingi și singur. Majoritatea oamenilor, în special cei din afara fenomenului, văd – din pacate – doar imaginea superficială a artiștilor și a industriei asa cum este ea prezentată în cele mai multe emisiuni de diverstisment și in presa scrisă. Însă dincolo de ce se vede la suprafață, există mulți profesioniști de mare calitate, pasionați și creativi în acest domeniu. Încă una dintre reușitele noastre, după mine, este faptul că le punem la dispoziție un spațiu și un eveniment unde se pot întâlni, vorbi și construi – relații, proiecte etc.

Am cunoscut-o și ascultat-o pe o fostă participantă la evenimentul vostru – sârboaica Ana Ćurčin. O revelație, literalmente, am amuțit. Pe cine pariezi anul acesta din line-up, dacă desigur, pot să te întreb asta?
Te cred pe cuvânt, pentru că asta ni s-a întâmplat și nouă! 🙂 Anul acesta există cteva nume care pe mine mă încântă în mod deosebit. FVLCRVM este unul dintre ele, apoi Sado Opera – o apariție dintre cele mai speciale. Dintre ai noștri o să-l amintesc pe Vizi, pe cei de la Days of Confusion, pe bunul meu coleg și prieten Zoli Toth și, nu în ultimul rând, pe Johhny Bica – patru nume din patru stiluri total diferite.

Mi-a povestit câte ceva Dan Byron, dar aș vrea să aflu și de la tine mai multe despre aceste recitaluri din timpul festivalului.
Lucrurile sunt simple. Fiecare trupă are la dispoziție 30 de minute în care „să dea tot ce are mai bun”. Profesioniștii aflați în public îi văd și îi evaluează. Dacă li se par potriviți, inițiază proiecte în care îi includ. Fie ca îi invită la festivaluri pe care le produc, fie că îi sprijină în organizarea de turnee în țările din care vin, fie că pun la cale colaborări, cum a fost cea pe care am amintit-o deja, între Ana And The Changes și Dan Byron, fie că îi includ în portofoliile lor (dacă vorbim de agenții de booking – acum Ana și trupa ei sunt reprezentați în România de Overground Music).

Hai să facem un exercițiu de imaginație: dacă aș lucra la o stație de radio, ce artiști străini mi-ai propune să invit din line-up-ul MMB 2019? 🙂
Depinde ce format ar avea stația de radio la care ai lucra, pentru că, după cum spuneam, acoperim o paletă foarte largă de stiluri. Dar dacă am putea spune ca lucrezi la un post de radio care își propune să descopere cei mai talentati artiști din „muzica de mâine”, ți-aș propune, fără nicio emoție, tot ce vezi pe afișul MMB2019 Showcase festival.

Două vorbe despre concertele speciale de anul ăsta?
Dacă te referi la headlinerii The Mono Jacks și byron – pot să spun că sunt doua dintre trupele mele preferate din zona alternativ/indie, trupe cu muzicieni de excepție care încep sa primească, în ultima perioadă, o binemeritată și din ce în ce mai mare apreciere atât din partea publicului, cât și a mediei. Amândouă trupele sunt exemple de răbdare și perseverență care, în sfârșit, aduc și mult-așteptatele roade.

Știu că e mai ușor de evitat întrebarea decât să răspunzi, dar de ce gen muzical de la MMB 2019 te simți mai apropiată: rock, indie, electro, hip-hop sau metal?
Rock forever! \m/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

19 + eighteen =